"To Slovensko naše, posiaľ tvrdo spalo, ale blesky hromu, vzbudzujú ho k tomu, aby sa predalo."
Dnešné tlačené médiá bojujú kvôli internetu a digitalizácii o každého čitateľa. Zbraní je viacero. Napríklad lepší obsah, pôvodné texty, investigatíva či fejtóny známych ľudí. Ťažko povedať, koľko kompetentných si to uvedomuje, ale printy majú aj dizajn. Ak je škaredý, môže čitateľa od obsahu odlákať. Alebo naopak. Ako na výstave v Brne.
V Brne je „k nahlédnutí“ medzinárodná výstava grafického dizajnu v printových médiách. Bienále sa koná každé dva roky. Knižky a časopisy vystriedajú v roku 2010 plagáty a reklama.
Moravská metropola nás víta zvonením električiek a jazykovými znalosťami staršej žobráčky: „Prego, Money please, kronen bitte...!“ My si kronen šetríme do galérie, pre istotu. Teta na vrátnici je milá, dá nám to „za polovinu“. Dovolí aj fotiť.
Hlavná expozícia v budove Moravskej galérie je posiata stoličkami, na ktorých sú poukladané zo dve knižky, prípadne nejaké časopisy. Stačí si sadnúť a obdivovať.
Obdivovať majstrovské obálky, netradičné písma a sadzbu. Žlté steny zdobia ukážky typografie a rôzne druhy fontov. Medzi hrubými knihami o dizajne nachádzame taliansky športový denník Dieci. Pekný ako inak. Našinec sa možno pýta, načo sú Talianom pekné noviny o futbale. Našinec možno nechápe...
Nechýbajú aj ďalšie dizajnérske „kočky“ z celého sveta: TIME, The New York Times Magazine, český Respekt a podobne.Čakajú nás ešte dve budovy. V druhej je toho menej, je skôr o dizajne ako o grafike.
Galéria na Moravskom námestí je však pre našinca dôležitá. Študenti a absolventi VŠVU tu vystavujú prezentáciu slovenskej národnej identity. A celom kreatívne, až vtipne, ironicky.
Víta nás slovenský znak a stena s nápisom „Slovensko nepotrebuje dizajn.“ Nechýba Shooty, teda jeho diela. V neveľkej vitríne leží maketa Andreja Hlinku sťa by Guliver pripútaný lanami. Pred ním stoja tri malé autíčka – VW, KIA a Peugeot. Najlepšia je však Marge zo Simpsonovcov. Na verajach dverí sú zavesené slovenské znaky v rôznych „mutáciách“. A tiež tričká. S nápisom „Nad Tatrou sa blýska“ a potlačou, ktorú tvorí tatrovka a nad ňou blesky. Na odchode sa s vami lúči SK znak vyrobený z troch modrých hokejových prílb a z dvojkríža s popílených hokejok.
Odchádzame podvečer, inšpirovaní a nie celkom istí, kedy pekný dizajn dorazí aj do našich printov. Až na výnimočné výnimky - takých, ktoré by sa mohli priblížiť k bienále, je u nás furt málo...
Ak by ste si chceli pozrieť viac pekných fotografií, nech sa páči - Mac sa tiež činil.
------------------------------------------
23. Medzinárodní bienále grafického dizajnu Brno 2008
17.6. – 19. 10. 2008
600 diel od 162 autorov z 27 krajín (založené roku 1963)
1 comment:
Ale bez blesku, jo? To víte…
Pekne si to spracoval.
Post a Comment