Jedným zo spôsobov, ako naznačiť pohyb fotografovaného objektu, je tzv. panning (čítaj pening). Vôbec na to nepotrebujete zrkadlovku, alebo neviem aký objektív. Stačí aj jednoduchý kompakt, kde sa dá nastaviť dĺžka uzávierky (čas). Preto odporúčam fotiť panning v priorite času, s čo najmenším ISO-m a podľa možností a potreby aj podexponovať (-1 prípadne -2 AV). Podexponovanie je potrebné kvôli tomu, aby sme zabránili "vypáleniu" obrázka. V prípade, že je vonku ostré, jasné svetlo, môže byť kvôli nastavenému dlšiemu času s vašou fotkou rýchlo koniec. Dôležité je teda nastaviť aj správny čas (1/50 - 1/10 sec.). Technika nie je vôbec zložitá: základ tvorí schopnosť udržať fotený objekt v strede hladáčika (resp. displeja), a to počas exponovania. Ako príklad si môžme zobrať nasledujúce foto:
(23 mm, f/8, 1/30 sec., ISO 80, - 2 AV)
Vidím prichádzať Škodu Felíciu. Fotoaparát (nastavený v priorite času s 1/30 sec.) namierim na auto. Keď sa felícia priblíži na fotenú vzdialenosť, zaostrím a potom exponujem, pričom mám auto stále v strede hladáčika. To znamená (pre ešte lepšiu predstavu), že som vlastne pri fotení pohyboval aparátom v smere pohybu felície.
Výsledkom je ostré auto a rozpohybované pozadie.
Výsledkom je ostré auto a rozpohybované pozadie.
(5,8 mm, f/8, 1/15 sec., ISO 100, - 2 AV)
"Panningovať" sa dajú aj ľudia. Tu napríklad skáče môj brat cez oheň, pričom vôbec nie je dôležité, aby bol ostrý celý. Nie je to ako s autom, to so svojimi "rukami a nohami" počas jazdy nehýbe.
(23 mm, f/8, 1/40 sec., ISO 80, - 2 AV)
Mestská či medzimestská hromadná doprava v predmestí Trnavy. Panning tohto busu je iný hlavne kvôli kompozícii. Tá pri panningu hrá zvláštnu úlohu. Auto sa ľahšie panninguje pri stredovej kompozícii, tá však nie je taká kreatívna. Preto sa nemusíte báť vyskúšať si aj tretinovú kompozíciu, alebo ako je to pri prvej fotke s octaviou - tá je síce v strede, ale túto kompozíciu sa mi podarilo vylepšiť celkovým naklonením obrázka. (Našťastie!)
No comments:
Post a Comment